HTML

Mobilgát Greinben

2013.06.06. 14:40 Hargita Nándor 28 komment

8RzuNsW.jpg_2048x1365

Ha látod így magában a képet, kamunak tűnik. Photoshopnak. Igyekeztem utánajárni, hogy igazi-e.

A legjobb az lenne, ha ügynökségi kép lenne valójában, csak meg kéne találni a fotóst és kikeresni az archívumból, de ez egy civil fotó.

A Google Images és a reddit / proddit segítségével az első hiteles infó (addig csak likeblogok és szemétgyűjtőket hozott fel a Google), ez az ausztriai Grein és a Duna.

A mobilgát neve németül Machland-Damm, ez már elég ahhoz, hogy közelebb menjünk. Greinben tényleg van mobilgát, itt egy videó az építésről, 2010-ből (remélik, hogy 2013-ig készen lesz!). A videóban nyilatkozó Oberösterreichiak szerinte ez a több városon átnyúló mobilgát Európa leghosszabbja!

Ez a videó a megnyitásról készült, megmutatja közelről a gátat is, vasbetonból és alumíniumból készült. Aki ennél is többre kíváncsi, annak itt a metszet:

Az osztrákok 2 milliárd eurós kárt szenvedtek el a 2002-es áradáskor, azóta fél milliárd euróból építettek védelmet. Úgy tűnik megéri.

Tehát a gát létezik, már csak a fotó eredete bizonyítandó. Tovább keresve megtaláltam egy osztrák vidéki újságot (meinbezirk.at), akik első képként hozzák le a mobilgátast galériájukban. Fotós: Robert Zinterhof! Közben meglett egy másik kép, egy másik szögből, és több kép is van a meinbezirk galeszben a helyszínről és a gát építéséről. A Der Standard is írt róla egy jó összefoglalót.

A gát 15.10 méteres vízállásig véd, a Duna túlment a 2002-es 14.90 méteres csúcson, de pont nem csapott át a gáton - írja a meinbezirk.at.

Ezt megerősíti a strudengauTV néhány videója is, ez a leglátványosabb:

A fotó tehát valódi, az osztrákok pedig hamarosan még magasabb mobilgátat fognak építeni, az biztos.

Címkék: fotó ausztria mobilgát nyomozás grein

A bejegyzés trackback címe:

https://hargitanandor.blog.hu/api/trackback/id/tr515347103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.06.06. 16:46:03

Az állandóan bent lévő (vas)beton alap-szögtámfal és az ideiglenes fémfalacska arányát elnézve felmerül bennem a kérdés, hogy miért hívják ezt mobilgátnak.
Mintha egy ház, attól lenne mobil, hogy időnként felszerelnek rá egy antennát.
Amúgy valóban zseniális szerkezet.
Éljen a statika! :)

Torjay Attila 2013.06.06. 17:00:47

Azért mobil, mert árvíz után a fémszerkezetet leszerelik, tárolóba hordják, és onnét mobilizálható színesfémlerakatok irányába.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.06.06. 17:26:16

@Frady Endre: @Torjay Attila: igen, a környezet (földfelszín feletti rész) miatt mobilgát ez. Persze az igazi mobilgát az ilyen: index.hu/belfold/2013/06/05/a_gat_onmagaban_keves_az_arviz_ellen/ mint a videón Innsbruckban :)

siskalaszlo · http://vulgarian.blog.hu 2013.06.06. 17:53:34

Nagyszerű szerkezet, szerencsére pont elégnek bizonyult.

Virics 2013.06.06. 18:00:22

A szállító IBS Gmbh., ugyanaz aki a szentendrei mobilgátat is szállította.

Pharaoh85 2013.06.06. 18:08:43

"Mobilgátnak azokat a rendszereket nevezik, amelyek telepítése nem igényel alapozást, a támasztékokat egyszerűen a földre kell helyezni"

Itt mobil árvízvédelmi falról van szó. A fő különbség a mobilgáthoz képest az, hogy a mintegy két méter magas mobilfal kiépítése komoly földmunkát és betonos alapozást igényelt.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.06.06. 18:13:01

@Pharaoh85: igen, ez így igaz, viszont ennyi mobilgátazás után (római, szentendre, meg hát ez a poszt is) a köznyelvben minden olyan árvízvédelmi rendszer ami részben vagy egészben elbontható, mobilgátnak fognak nevezni. Kösz a magyarázatot!

@Virics: kösz!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.06.06. 19:50:34

@Pharaoh85: Hát ez az, az én fogalmaim szerint is az a mobilgát, aminek nem kell alapozás. Én ugyanis már terveztem Duna-menti szögtámfalas partfalat és tudom, hogy külön alapozás nélkül csak valami komoly szélességű zsákos földgát állhat ellen komoly víznyomásnak. Valami odatett "mobil" himihumit úgy elviszi az ár, hogy ihaj!
:)

Pharaoh85 2013.06.06. 20:21:14

Magyarok már csak ilyenek. Az ártér, hullámtér szavakat is össze vissza használják.

yard 2013.06.06. 21:36:15

Sokat mászkáltam a szentendrei Duna parton, akkor lehetett látni a folyót, ha az ember felmászott a gátra. Így természetes közelségben van, ha nincs árvíz. A német/osztrák mobilgát rendszer szenzációs, terjedni fog az biztos, két-három homokzsákos védekezés elmaradása behozza az árát valszín.

rolls 2013.06.07. 00:39:56

Üdv!
Köszönöm szépen ezt a szemléletes bejegyzést.
(máshova is írtam ezt:)
"Mobilgát. Ezt anno elmagyarázta valaki "rendesen"?? Hogy mi is ez tulajdonképpen?? Amikor a tüntetések voltak a Római parton, - pro és kontra?? Mert lehet, hogy sokak véleményét befolyásolná.
(pro és kontra.)"
: )))

- a Római part esetében el tudom képzelni, hogy nem is kellene mindent gyökerestől kiirtani, dózerolni, - hanem csak amit feltétlenül szükséges, a mobilgát sávjában. Aztán az építés után a természet lassan visszavenné, ami az övé. - hogy ezzel a sosem hallott fordulattal éljek.
- az viszont aggasztó, hogy hány telepítést bírnak és meddig futnak ilyen szép vonalban az alkotóelemek, - ismerve a technológiai fegyelmet...
- közmunkások telepítik majd???
- tárolás???
- nem keveredik véletlenül a színesfém-hasznosító telepre??? véletlenül???
- való ez nekünk egyáltalán???

: )))

bbb2 2013.06.07. 12:04:44

Hiányolom a "környezetvédőket"! És mi lesz az ebihalakkal, ha felépül egy mobolgát? Hol fognak szegények ívni?

Bebő 2013.06.07. 13:31:37

Ez nagyon szép és jó.
Ennek a tetejére, hogy pakolsz homokzsákokat ha jön még 30cm víz?

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.06.07. 13:43:16

@Bebő: egyszerű, az oszlopokból kell hosszabb. azok leszerelhetőek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.06.07. 16:47:05

@bbb2: Ne mossuk össze a dolgokat! Vannak a zavaros fejű ökofundamentalisták akiknek minden fáj amit ember csinál a természettel. Legfőbb ismérvük, hogy megbuktak fizikából és matekból, ezért esszészakon lettek tudós környezetszakértők. És vannak a környezetért aggódó ökotudatos emberek akik akár vízépítő mérnökök is lehetnek, mint mondjuk közülük a legnagyobb Mosonyi Emil professzor (Isten nyugtassa). De függetlenül ettől. Ha minden létező kötelező szabályt felrúgva (pl környezetvédelmi tanulmány)kierőltet a főváros egy olyan projektet ahol százszámra kell fákat kivágni, partot átszabni, akkor az nem válasz, hogy "csak egy-két tucat fát, amik amúgyis elöregedtek". Azon lehet vitatkozni, hogy a bugyi pink vagy rózsaszín, mert ez szubjektív, de ha a kérdés, hogy valami, amit meg lehet számolni, az 12 vagy száz, akkor ott valaki hazudik, mert a matek az tuti, a többi meg smanca.
@Bebő: Tökönragadtad a lényeget! Mélységes kuss van arról, hogy a tervezett mobilgát ilyen magas víz ellen már nem védene! Azaz van a velejáró természetpusztítás, a költség, de nem ér sz@rt se. Kifejezetten magyaros kompromisszum, a kecske is éhendöglik és a káposzta is elfogy.
@Hargita Nándor: Nem addig van az! Minden 10 cm magasítással 0,01 bar-ral nő a talpnyomás. Ez talán apróságnak hangzik, de ez egy négyzetméteren már 100 kiló. Ha fél méterrel magasítod akkor 500. Mondjuk vannak az oszlopok 5m-re, akkor egy oszlopköz az plusz 2,5 tonnával lesz terhelve. Ha kidől, akkor annyi a védett területnek, ezt nem lehet pár markolóval, homokzsákkal megfogni, mint egy földgátat ha átereszt. Képzeld el ahogy a Pók utcai lakótelepről egyszerre kezd el menekülni húszezer ember!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.06.07. 16:54:27

Bocs... szép dolog, most én is elszúrtam a matekot. Egy nagyságrend lefelé. Nem 2,5 tonna, csak 250 kiló... fene egye meg ... elnézést!

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.06.07. 17:14:19

@A Tengerész: segíts, ha megbírod a német nyelvet, akkor nézz utána, hogy lehetséges-e a bővítés, mire tervezték az alapot, itt indulhatsz el: www.machlanddamm.at/de/2/30.html

rolls 2013.06.07. 17:27:45

@A Tengerész:
-egyik sem kevés.
:)

(azért túlzás ezt az írást a "tudomány" rovatban elhelyezni.)
:)

index.hu/tudomany/2013/06/07/hogyan_mukodik_a_mobilgat/

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.06.07. 17:58:11

@rolls: ok, határeset, a szájbarágókat politikai újságíró írja, az ismeretterjesztőt meg tech-es

Bebő 2013.06.07. 20:48:57

@Hargita Nándor:
Képek alapján marha nyugodtak.Senki nincs a környéken oszlopot hosszabbítani.
Egy ilyen profil maximum milyen hosszú lehet?
Eddigi maximum +1.5m-re tervezném és ha kell majd akkor lehessen toldani.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.06.08. 07:16:55

@Hargita Nándor: Végigolvastam az ajánlott cikket. ("megbírom" der Ungarisch gesagt)sehol nem ír magasítási lehetőségről. Ez persze ettől még nem kizárt, de alighanem a tervezéskor el kell dönteni, hogy milyen magas víznyomásra épüljön. Amit hallottam, hogy a Rómain ami épül(ne) nem éri el a most várható vízszintet. Márpedig ha nem erre tervezték, megmagasítani később minimum kockázatos.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.06.08. 19:58:12

@A Tengerész: :)

volt egy BME-s bácsi, valamelyik híradóban, aki nyilatkozott (igaz szegény egy tizednyit tévedett...) erről a gáttípusról és az alapján is valószínű, hogy az alapozást is a maximumhoz méretezik.

Az EU szabvány a mértékadó árvíz + 80 centi, de olvastam már magyarról ami +130 centi, tény, hogy a mobilgátat nem lehet így megmagasítani (kb ez az egyetlen hátránya), nekem az a furcsa, hogy ha a 2002-es árvíz 14.90 akkor miért csak 15.10-re építették ezt a mobilgátat?

Perillustris 2013.06.10. 13:31:16

Itt a mobilgát - hol a mobilgát:

rota2.webuda.com/kep/parkany/parkany_02.JPG

kepfeltoltes.hu/130427/IMG_6689.JPG_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A szentendrei tartóoszlopai fixek?
süti beállítások módosítása